Robbin app voor mentale ondersteuning van vrouwen met borstkanker stopt

11 juni 2019

De Robbin app, die op een laagdrempelige manier borstkankerpatiënten mentale ondersteuning biedt, wordt vanaf half juni niet langer aangeboden in de app stores. Het Trimbos-instituut betreurt dit, maar is hiertoe genoodzaakt omdat er geen financiering is om de verouderde app te herbouwen en op een veilige manier te blijven aanbieden.

Ruim 86% van de patiënten met kanker in Nederland ervaart tijdens en na de behandeling klachten en problemen op het gebied van vermoeidheid, angst, somberheid, relatie en financiën. De Robbin app was in 2012 wereldwijd de eerste mobiele applicatie die mensen vanaf de periode na de diagnose en tijdens de behandeling van borstkanker mentale ondersteuning bood.

De diagnose borstkanker is als een mokerslag. Je hele wereld staat op zijn kop. In deze roerige tijd, die gepaard gaat met angst, verdriet, onzekerheid en vervreemding kun je wel een steuntje in de rug gebruiken. Met zijn lichte, inspirerende, versterkende, troostende, laagdrempelige en verbindende karakter biedt Robbin steun zonder al teveel terug te vragen.

Veerkracht en mentale fitheid verhogen

Gebruikers van Robbin konden aan de slag met oefeningen en inzichten uit de cognitieve gedragstherapie, positieve psychologie en mindfullness, om de veerkracht en mentale fitheid te verhogen. Ook was de app een digitale ontmoetingsplek van lotgenoten, een plek om ervaringen, gevoelens en inzichten te delen. De gebruikers konden elkaar in de app geluk wensen, troost bieden, steunen en inspireren. Bijna 2.000 vrouwen maakten actief gebruik van de Robbin app

Positieve waardering

De app werd genomineerd voor de ict Spideraward en gewaardeerd door gebruikers. De wens van het Trimbos-instituut blijft om Robbin te herbouwen, én daarnaast te implementeren in de reguliere zorg voor borstkanker.

Beschikbaarheid app

Robbin is tot september alleen nog te gebruiken door mensen die al een account hebben in de app. Per half juni is de app niet langer beschikbaar via de app stores. Via verschillende berichten in de app worden de gebruikers van de app hierover geïnformeerd.

Meer informatie

Odile  Smeets

Stuur een bericht aan contactpersoon Odile Smeets of bel +31 (0)30 - 2971(168)