Nieuws |

Mark Jedrejewski winnaar Happy Drinks The battle

Mark Jedrejewski winnaar Happy Drinks The battle

Maandag 6 maart 2017 vond de eerste editie van Happy Drinks The battle plaats in Hotel Vianen. Na de voorronde en een super spannende finale werd Mark Jędrzejewski, bartender van De Smaakambassade, uitgeroepen tot Happy Drinks Mastershaker 2017.

Met zijn alcoholvrije versie van Gin-tonic, The Madonna (like a virGIN), blies Mark de jury omver. “Een zeer terechte winnaar” aldus juryvoorzitter Pierre Wind. “Het verhaal achter de Happy Drink, de skills en de presentatie, het klopte allemaal. Maar de smaak heeft ons echt overtuigd. De zelfgemaakte botanische siroop van Mark in combinatie met een fruitpuree van Bergamot, rozenwater, een vleugje Earl Grey thee en een echt mooie tonic maken de Madonna onweerstaanbaar lekker, echt kikkûh.” De winnaar ontving de gouden shaker en een prijs ter waarde van 500 euro.

Albeda College met drie studenten in de finale

Lex Lemmers, projectleider Happy Drinks van het Trimbos-instituut, kijkt terug op een fantastische Battle. “Onze oproep om de nieuwe alcoholvrije smaakexplosie voor de horeca te bedenken heeft veel meer inzendingen opgeleverd dan verwacht.” Voor The battle zijn vijftien topdeelnemers uitgenodigd die allemaal een eigen recept hebben ingestuurd. De inzendingen kwamen van professionele bartenders, smaakexperts, studenten uit het horecaonderwijs en amateur-shakers. “We zijn enorm blij dat alcoholvrij echt serieus genomen wordt en dat er zoveel geëxperimenteerd is. Niet om de andere deelnemers te kort te doen maar ik was onder de indruk van de inzendingen uit het horecavakonderwijs” vertelt Lemmers. “Het Albeda College uit Maassluis had bijvoorbeeld drie supersterke deelnemers in The battle. Anouk Gouka, met de Virgin Gingertini, Sanne van Holsteijn met de Red Purple en Demy de Klerk met de Grapje Mojito Mule. Ze hebben helaas net niet de finale battle gehaald maar ze waren zo goed dat we op het laatste moment nog een aanmoedigingsprijs voor de beste ‘jonge’ bartender hebben bedacht.” Sanne van Holsteijn met de Red Purple heeft deze extra prijs gewonnen.

The Madonna (like a virGIN) gaat de horeca veroveren

“We zijn nog niet klaar met The battle” vertelt Lemmers. “Van Marks recept wordt door Pinkyrose een ‘special edition handmade syrup’ geperst die in de horeca verkocht gaat worden. Met deze siroop is The Madonna in twee of drie handelingen te maken aan de bar en dus interessant voor iedere horecazaak. We hopen dat de horeca The Madonna massaal oppikt en dat ze deze zomer op alle terrassen en de clubs te krijgen is. En wat ik echt supermooi vind, is dat de winst naar een goed doel gaat. In overleg met Mark kiezen we een jongerenproject en de gehele winst van de speciale batch schenken we hieraan. We starten met de verkoop in ons Happy Drinks café op Pinkpop en daarna kan de siroop door horeca ingekocht worden.”

Happy Drinks

Met Happy Drinks zetten Pierre Wind en het Trimbos-instituut zich al jaren in voor een spannender alcoholvrij aanbod in de horeca. “Jongeren moeten meer te kiezen hebben als ze uitgaan. De horeca kan meehelpen om het alcoholprobleem te verminderen door spannende alcoholvrije dranken in het aanbod op te nemen. Verleid ze, daag ze uit met creatieve alcoholvrije dranken die je gedronken wilt hebben” aldus Pierre Wind.

Het recept van The Madonna (like a virGIN) en een fotoreportage is te vinden op de Facebookpagina van De Smaakambassade.

Een van de opvallendste bijdragen aan Happy Drinks The battle kwam van Eric Miete en Kiara Nillesen van Koppert Cress. Hun TAHA Happy Cocktail bevat bijna geen suiker en wordt gemaakt op basis van een palet aan kruiden en cressen. Bekijk het filmpje op Facebook.

Website: www.happydrinks.nl
Facebook: https://www.facebook.com/happydrinkspage/

Meer informatie

Lex  Lemmers

Stuur een bericht aan contactpersoon Lex Lemmers
of bel +31 (0)30 – 2959(345)