Bericht

Themaweek NIX zonder ID van start

8 september 2016

Het Trimbos-instituut organiseert van 8 tot en met 14 september 2016 de landelijke themaweek NIX zonder ID. Tijdens deze actieweek staat het spontaan tonen van de ID en het naleven van de leeftijdsgrens centraal. Gemeenten en de verschillende branches, zoals supermarkten, horeca, sportverenigingen e.d., houden acties rond het thema NIX zonder ID.

Sinds 1 januari 2014 is het al verboden om alcohol en tabak te verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Er is afgesproken dat iedereen die jonger is dan 25 en alcohol of tabak wil kopen, wordt gevraagd om zijn of haar ID te tonen. Uit recent onderzoek van Bureau Nuchter naar de naleving van de leeftijdsgrens alcohol en tabak blijkt dat de naleving over de hele linie aan het verbeteren is maar nog lang niet optimaal. Daarbij zijn er grote verschillen tussen de branches. Supermarkten en speciaalzaken doen het bijvoorbeeld beter dan horeca en sportkantines.

Voor verkopers is het inschatten van de juiste leeftijd niet zo gemakkelijk en het vragen naar een ID blijkt lastig.

Toolkit NIX zonder ID
Om de ID-check, de kern van een goed handhavingsbeleid, opnieuw onder de aandacht te brengen, is de Themaweek NIX zonder ID georganiseerd. De week gaat vandaag officieel van start tijdens de landelijke studiedag Alcohol toezicht 2016.

Voor de themaweek is een toolkit ontwikkeld met materialen voor lokale acties (www.naar18jaar.nl/toolkit). In de toolkit vindt u onder meer een postergenerator zodat iedere winkel of horecagelegenheid zijn eigen 'NIX zonder ID' poster kan maken. Daarnaast is informatie te vinden over de speciale kaartjesactie waarmee gemeentelijke toezichthouders en de NVWA een compliment kunnen geven aan verkopers. Ten slotte treft u er artikelen aan die in (huis-aan-huis)bladen geplaatst kunnen worden (met diverse onderwerpen en voor verschillende lezersgroepen), best practices uit de regio en vijf filmpjes met als thema ‘de actieweek en de leeftijdsgrens’ die te delen zijn via websites en social media.

Doet u ook mee? ‘Wat je reden ook is, we verkopen nix zonder ID’
Ter ondersteuning van de themaweek 'NIX zonder ID' wordt de TV commercial ‘Wat je reden ook is, we verkopen NIX zonder ID’ landelijk uitgezonden. Van 5 tot 18 september is deze te zien op publieke en commerciële zenders. De radiocommercials met ‘Geen ID-smoezen’ worden ingezet van 8 tot en met 14 september, in de themaweek zelf.

In de aanloop naar en tijdens de themaweek is er dus ook landelijk volop aandacht voor het vragen naar en het spontaan tonen van het ID bij aankoop van alcohol en tabak.

Meer informatie over de themaweek:

Lex Lemmers en Pien van Leeuwen, Trimbos-instituut.

mailadres: Naar18jaar@trimbos.nl
#nixzonderid


Dossier_RookvrijOpgroeien Thema_Tabak


Meer berichten

Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de cookieverklaring. Niet meer tonen.