Bericht

Gevaarlijke XTC pil in omloop met ADE-logo

2 oktober 2015

De afgelopen weken zijn bij het DIMS verschillende malen tabletten ingeleverd met een ADE-logo. Deze pillen kunnen levensgevaarlijk hoge doses MDMA bevatten. Omdat de pillen in het hele land gesignaleerd zijn, en vanwege de doseringen met gevaarlijk hoge uitschieters, is besloten tot een landelijke waarschuwingsactie.

Het ADE logo refereert aan het Amsterdam Dance Event van 14-18 oktober. Er zijn waarschuwingsposters gemaakt die landelijk verspreid zijn via instellingen. Ook zijn gebruikers gericht gewaarschuwd via fora voor drugsgebruikers.

ADE-XTC PIL

Logo: ADE
Kleur: lichtgeel
Vorm: vierkant

Let op: er zijn verschillende varianten van deze pil in omloop.

Het Trimbos-instituut waarschuwt in samenwerking met instellingen voor verslavingszorg en preventie al enkele jaren- onder meer via diverse fora waar gebruikers van ecstasy zich bevinden - voor steeds hoger gedoseerde ecstasytabletten. Gebruik van hooggedoseerde ecstasy is extra riskant en verhoogt de kans op overdosering, waardoor oververhitting, acute psychotische verschijnselen, hartritmestoornissen en leverfalen kunnen optreden. Gebruik kan fatale gevolgen hebben.

Het Trimbos-instituut baseert zich onder andere op recente gegevens die worden verzameld door het DIMS (Drugs Informatie en Monitoring Systeem) en de MDI (Monitor Drugs Incidenten).

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de persvoorlichters:
Marjan Heuving, tel +31 (0)30 - 2971(138)
Laila Zaghdoudi, tel +31 (0)30 - 2959(382)


Dossier_MonitoringDrugsmarkten Dossier_UitgaanAlcoholDrugs Thema_Drugs


Meer berichten

Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de cookieverklaring. Niet meer tonen.