Nieuws |

Factsheet over effecten van accijns op gebruik tabaksproducten

Factsheet over effecten van accijns op gebruik tabaksproducten

Het Nationaal Expertisecentrum Tabaksontmoediging heeft een factsheet uitgebracht over de ‘Effecten van accijns en prijs op het gebruik van tabaksproducten’. In de factsheet wordt onder meer ingegaan op het begrip prijselasticiteit, de invloed van accijns op het aantal rokers en mogelijke neveneffecten van hogere accijnzen voor sigaretten en tabak.

De factsheet wordt uitgebracht twee dagen voor Wereld Niet Roken Dag, zondag 31 mei, die dit jaar in het teken staat van illegale tabakshandel (meer info op site WHO).

In de factsheet staat beschreven dat een stapsgewijze verhoging van de prijs van tabaksproducten in de wetenschappelijke literatuur wordt beschouwd als de meest effectieve beleidsmaatregel om het aantal rokers te verlagen. Bij rokers die doorgaan met roken kan een accijnsverhoging bijdragen aan het roken van minder sigaretten. De accijnsverhoging moet dan wel leiden tot een verhoging van de verkoopprijs en meer zijn dan de inflatie. De daling in de vraag naar tabak loopt echter niet gelijk met de stijging in de prijs.

Effect groter bij jongeren
In Nederland zou de vraag gemiddeld mogelijk dalen met 4,8% wanneer de prijs met 10% omhoog gaat. Bij jongeren is het effect van een prijsstijging groter dan bij volwassenen. Een hogere sigarettenprijs weerhoudt jongeren ervan om meer te gaan roken en stimuleert hen eerder om te stoppen. Omdat jongeren hun allereerste sigaretten meestal niet zelf kopen, maar krijgen van vrienden of anderen uit hun omgeving zijn de effecten van accijnsverhogingen op het beginnen met roken niet zo duidelijk.

Een (forse) accijnsverhoging zal echter ook neveneffecten hebben. Er zullen bijvoorbeeld rokers zijn die tabak gaan kopen in landen waar dat goedkoper is en een deel van de rokers zal overstappen op goedkopere tabaksproducten (substitutie). Lees er meer over in de volledige factsheet (zie knop Bijlage openen).

Meer over dit thema

Contact

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de persvoorlichters:
Marjan Heuving,
tel +31 (0)30 – 2971(138)

Laila Zaghdoudi,
tel +31 (0)30 – 2959(382)