Bericht

Internationale expert meeting over verslaving op het Trimbos-instituut

6 oktober 2014

Van maandag 22 tot woensdag 24 september vond een internationale expert meeting plaats op het Trimbos-instituut. Deze meeting wordt sinds 2009 jaarlijks georganiseerd met als doel te spreken over de meest recente ontwikkelingen op het gebied van verslaving.

Zowel onderzoek, praktijk als beleid kwamen uitgebreid aan bod. Met verschillende presentaties deelden onderzoekers uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Zwitserland en de Verenigde staten hun kennis en werd onder andere gesproken over preventie, interventies, nieuwe methoden van onderzoek, (biologische) verslavingsmechanismen, marketing en media. Ook werd aandacht besteed aan het vormen van nieuwe samenwerkingsverbanden op het gebied van onderzoek en acquisitie. Er zijn al verschillende succesvolle gezamenlijke projecten voortgekomen uit deze expert meetings en ook deze meeting heeft verschillende nieuwe initiatieven tot gevolg.

Interventies
Belangrijk onderwerp op de expert meeting was interventies. Enkele prominente onderzoekers op het gebied van roken deelden hun resultaten. Dr. Thomas Brandon (University of South Florida) presenteerde de resultaten van een veelbelovende zelfhulp interventie om te stoppen met roken. Dr. David Wetter (MD Anderson Cancer Centre) vertelde over een nieuwe interventie die rokers kan helpen te stoppen met behulp van Mindfulness technieken. Ook was er aandacht voor interventies op het gebied van problematisch alcoholgebruik. Dr. Matt Field (University of Liverpool) sprak over de mogelijkheden en onmogelijkheden van het inzetten van inhibitietrainingen bij problematisch alcoholgebruik. Tot slot deelde Anouk de Gee van het Trimbos-instituut de resultaten van de Wietcheck, een korte interventie voor jonge cannabisgebruikers.

Marketing
Daarnaast was er ook veel aandacht voor de marketing van alcohol, voedsel en tabak. Dr. Jim Trasher (University of South Carolina) sprak over de karakteristieken van waarschuwingsplaatjes op sigarettenpakjes en de verschillende voor- en nadelen hiervan. Dr. James Sargent (Dartmouth Medical School, US) deed onderzoek naar de marketing van fast food bij jonge kinderen en vond dat grote fast food ketens in hun reclames gericht op kinderen veel meer aandacht besteden aan het bijgeleverde speelgoed dan aan het eten zelf. Dr. Mike Stoolmiller liet zien dat bepaalde alcoholmerken zichzelf sterk profileren als een feestmerk in hun advertenties.

Nieuwe ontwikkelingen 
Ook werd uitgebreid stilgestaan bij nieuwe ontwikkelingen in het veld, zowel inhoudelijk als methodologisch. Dr. Emmanuel Kuntsche (Addiction Info Switzerland en Radboud Universiteit Nijmegen) en Dr. Marloes Kleinjan (Trimbos-instituut) besteedden aandacht aan de rol van blootstelling aan het drink- en rookgedrag van ouders op alcohol- en rookgerelateerde cognities en verwachtingen bij jonge kinderen en adolescenten. Hier zullen binnenkort twee nieuwe multimethod projecten over van start gaan bij het Trimbos-instituut, gefinancierd door respectievelijk NWO en KWF Kankerbestrijding.

Meer informatie
Voor meer informatie over deze expert meeting of de sprekers kunt u contact opnemen met Marloes Kleinjan (mkleinjan@trimbos.nl)


Meer berichten

Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de cookieverklaring. Niet meer tonen.