Bericht

Nieuwe resultaten van het project Begrijpelijke Taal

30 september 2014

Er is geen meerwaarde in het geven van voorlichting over alcohol en roken aan leerlingen in het praktijkonderwijs en op het VMBO die volledig bestaat uit verhalen. Het is niet effectiever dan informatieve voorlichting en kan zelfs een ongewenst effect hebben. Dat blijkt uit nieuwe resultaten van het project Begrijpelijke Taal van het Trimbos-instituut en de Universiteit Amsterdam.

Het project Begrijpelijke Taal onderzoekt de effectiviteit van voorlichting aan leerlingen van 12-15 jaar in het Praktijkonderwijs en op het VMBO-LWOO. Er is in het onderzoek gebruik gemaakt van de lesmaterialen van De Gezonde School en Genotmiddelen van het Trimbos-instituut voor het VS0. De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt voor het aanpassen en doorontwikkelen van de lesmaterialen.

Meer informatie over de resultaten leest u in de tweede nieuwsbrief Voorlichting alcohol en roken (PDF).

Eerste resultaten
De eerste resultaten van het project lieten zien dat leerlingen in het praktijkonderwijs en op het VMBO niet beter leren door gebruik van korte zinnen en filmpjes om de boodschap ‘gemakkelijker’ te maken.

De eerste uitkomsten leest u in de eerste nieuwsbrief (PDF).

Het project Begrijpelijke Taal wordt gefinancierd door NWO en ZonMw.

Meer informatie
Bas van den Putte, bputte@trimbos.nl


Dossier_GezondeSchool Thema_Alcohol Thema_Tabak


Meer berichten

Deze website maakt gebruik van cookies. Wilt u meer informatie over cookies en welke worden opgeslagen? Lees de cookieverklaring. Niet meer tonen.