NIX18 Studieochtend
Dit jaar gaan we dieper in op de 3 best buys van alcoholbeleid: beperken van de beschikbaarheid, de prijs van alcohol verhogen en de alcoholmarketing aanpakken. Het beperken van de beschikbaarheid van alcohol voor jongeren heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen maar de andere best buys komen moeizamer van de grond. In drie presentaties verkennen we wat de best buys de afgelopen jaren hebben opgeleverd en waar kansen liggen voor toekomstig alcoholbeleid.
- Beperken beschikbaarheid. Lex Lemmers blikt terug op 25 jaar alcoholbeleid, waarbij vooral zal worden ingegaan op de effecten die we zien van het beperken van de sociale beschikbaarheid (via ouders) en de retail-beschikbaarheid (aanscherping DHW en leeftijdsgrens).
- Het prijsmechanisme. Carmen Voogt geeft een presentatie over Minimum Unit Pricing en deelt buitenlandse ervaringen.
- De alcoholmarketing aan banden leggen. Bij deze presentatie gaat Wim van Dalen in op de vraag waarom dit zo belangrijk is als onderdeel van alcoholbeleid om meer effect te krijgen.