Massamediacampagnes om roken terug te dringen

Massamediacampagnes vormen een belangrijk onderdeel van een breed tabaksontmoedigingsbeleid. Deze campagnes proberen roken in de samenleving terug te dringen door roken te denormaliseren, rokers en hun sociale omgeving te informeren over de gevolgen van roken en rokers aan te zetten tot stoppen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van onder andere televisie, radio, websites, kranten, tijdschriften, posters, folders en billboards.

In Nederland zijn sinds 1983 verschillende massamediacampagnes ter bevordering van stoppen met roken opgezet. In het kader van het Nationaal Preventieakkoord wordt de komende jaren een nieuwe massamediacampagne uitgerold. Het doel van deze factsheet is om de huidige stand van (wetenschappelijke) kennis over massamediacampagnes ten behoeve van het terugdringen van roken in kaart te brengen.

 

Auteur S. Troelstra, D. Feenstra, M. Willemsen
Auteur

, ,

Pagina's

12

Jaar

SKU AF1787
Category Factsheets