Leer te durven!

Leer kinderen beter om te gaan met hun angsten en zichzelf sterker te voelen.

Wat leert u?

  • Opzet en inhoud van de groepsinterventie ‘Leer te durven!’.
  • Handvatten m.b.t. de begeleiding van de deelnemende kinderen, groepsdynamiek en het betrekken van de ouders.
  • Werkwijze om collega’s te trainen in het aanbieden van de interventie ‘Leer te durven!’.

Samenvatting

Angst komt vaak voor bij kinderen en kan leiden tot een lager zelfbeeld en problemen op school of in het contact met leeftijdsgenoten. Wanneer er sprake is van een hoge mate van angst is het belangrijk om snel en effectief in te grijpen om zo te voorkomen dat de angst uitgroeit tot een angststoornis. Met dit doel is de preventieve angstinterventie ‘Leer te durven!’ ontwikkeld door dr. Ellin Simon en prof. dr. Susan Bögels. In een groep gaan kinderen van 8 tot en met 12 jaar (uit groep 5 - 8) in acht bijeenkomsten aan de slag met hun angsten, zenuwen en onzekerheden. Uit onderzoek blijkt dat de interventie effectief is in het verminderen van angstklachten. Daarnaast was het volgen van de interventie kosteneffectief ten opzichte van het niet volgen van de interventie. In deze training leert u de interventie te geven. U leert de kinderen hoe ze hun angstige en onzekere gedachten kunnen uitdagen en wat ze kunnen doen in een angstige situatie. Daarnaast is de training erop gericht u in staat te stellen uw collega’s te trainen in het geven van de interventie. Hiermee is deze training efficiënt en kostenbesparend voor uw organisatie.

Behoort u tot de doelgroep?

U werkt met kinderen in het onderwijs, de jeugd(gezondheids)zorg, een huisartsenpraktijk of op een preventie-afdeling GGZ en zoekt een training om deze kinderen te helpen met hun hoge mate van angst, zenuwen en onzekerheden. 

  • Jeugdprofessionals in buurt- en wijkteams, welzijnswerkers, preventiewerkers, maatschappelijk werkers, CJG-medewerkers, psychologen en orthopedagogen
  • Mensen die werken in het onderwijs, zoals intern begeleiders, schoolbegeleiders en schoolmaatschappelijk werkers
  • Huisartsen en praktijkondersteuners (POH-jeugd en POH GGZ)

Bent u geïnteresseerd in deze training, maar staat uw functie er niet bij? Neem contact met ons op.
 

Vereist aanvangsniveau

  • Vooropleiding: minimaal hbo of in de praktijk een vergelijkbaar verworven niveau
  • Voorkennis: ervaring met het geven van groepen  aan kinderen en kennis van de basisprincipes van Cognitieve Gedragstherapie is gewenst.

Bent u geïnteresseerd in deze training, maar heeft u een andere vooropleiding of andere werkervaring? Neem contact met ons op.

Leer van de experts

Trainer Anouk Sijbenga is programmaleider Jeugd bij Indigo Preventie Rijnmond (onderdeel van de Parnassia groep) en werkt als preventiedeskundige met kinderen en jongeren (en hun ouders) met psychische klachten. Ze heeft jarenlange ervaring met het uitvoeren van groepstrainingen en angstinterventies, waaronder ‘Leer te durven!’. Ze leidt andere professionals op om met deze interventies aan de slag te gaan.

Trainer Bonny van Steensel is UD aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is betrokken bij het onderzoek en de doorontwikkeling van de interventie ‘Leer te Durven!’. Daarnaast heeft zij als zelfstandig GZ-psycholoog veel ervaring in het geven van individuele en groepsbehandeling van angst. Als ‘scientist–practitioner’ combineert en integreert zij wetenschap, praktijk en onderwijs. 

Resultaat

Na het volgen van deze training bent u op de hoogte van de inhoud en hebt u de vaardigheden in het werken met deze methode. U kunt de interventie ‘Leer te durven!’ geven aan de doelgroep. Daarnaast kunt u collega’s trainen in het uitvoeren van de interventie.

Certificaat

Na het volgen van de training én een goedgekeurde terugkoppeling van uw eerste training ‘Leer te durven!’ ontvangt u een certificaat van deelname.

Accreditatie

Accreditatie is in aanvraag bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ).

Programma

U leert alles wat u nodig hebt om zelf aan de slag te gaan met de groepsinterventie ‘Leer te Durven!’. Daarnaast kunt u na deze training uw collega’s trainen in het geven van de interventie.

Onderwerpen training

  • Opzet en inhoud van de interventie, o.a. over (on) gezonde angst, gedachten uitdagen, leren ontspannen, exposure-oefeningen opzetten, steun vragen en grenzen stellen.
  • Motivatie en begeleiding van de deelnemende kinderen tijdens het volgen van de training en het uitvoeren van de opdrachten.
  • Manieren om ouders te betrekken bij de interventie ‘Leer te durven!’.
  • Kennis van de methode en oefeningen van deze training om collega’s te trainen en mee te nemen in de werkwijze van ‘Leer te durven!’. Om de train-de-trainer te verbeteren, eindigen we de dag met een groepsevaluatie.

Werkvormen

  • Kennisoverdracht
  • (Eigen) oefensituaties
  • Reflectiemomenten
  • Video
  • Zelfstudie
  • Discussie

Trainer(s)

Anouk Sijbenga, preventiedeskundige en programmaleider jeugd bij Indigo Preventie Rijnmond, onderdeel van de Parnassia groep.

Bonny van Steensel, onderzoeker en de doorontwikkelaar van de interventie ‘Leer te Durven!’ en GZ-psycholoog.

Meer informatie

 Alles over mentale gezondheid op de website van het Trimbos-instituut

Organisator

Trimbos-instituut

Studielast

De trainingsdag is op woensdag 22 september van 9.00 tot 17.00 uur. Voorafgaand aan de training moet u rekening houden met ca. 3 uur voorbereidingstijd (leeswerk en voorbereiding van een oefening).

Digitale leeromgeving

Enkele weken voor de training laten wij u weten of de training digitaal of op het Trimbos-instituut zal plaatsvinden.

Trainingsmateriaal

De schriftelijke handleiding moet u zelf aanschaffen via de website van de uitgeverij LannooCampus: Leer te durven! Trainershandleiding | Uitgeverij LannooCampus Nederland (www.lannoocampus.nl/nl/producten/psychologie-algemeen/leer-te-durven-trainershandleiding). De kosten hiervan zijn €22,99.

Prijs

€ 395,00 excl. btw

Algemene voorwaarden

Op alle trainingen en congressen van de Trimbos Academie zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. Hierin staan ook onze annuleringsvoorwaarden en de klachtenprocedure beschreven.